keskiviikko 26. elokuuta 2020

Ulosotossa sijoittaminen

Oon pyrkinyt sijoittamaan noin 15 euroa kuukaudessa nyt ehkä reilun vuoden verran. Joskus käyttörahasta jää enemmän jäljelle ja vähä fiiliksen mukaan sijoian taikka säästän sitä rahaa tai ohjaan ulosottoon. Tosiaan ulosotossa oleva voi sijoittaa, varmistin tämän asian ulosottomieheltäni sähköpostitse ennen kuin aloitin. Sijoittaa voin siten, että sijoitusten arvo pysyy himpun alle 1000 eurossa. 


Miksikö sitten sijoitan näin pieniä summia, mikä järki? En osaa perustella sitä muuten kuin mielenkiinnolla sijoittamista kohtaan. Mun mielestä on hyvä harjoitella sijoittamista pienillä summilla. Koska sitten kun ulosotto loppuu niin suurennan varmasti summia. Luulen, että sijoituksiin menevää rahaa kasvatan pikkuhiljaa kuukausittain, ettei ala hirvittää. Tai sitten tungen sinne joka kk useamman satasen heti alusta pitäen. En oo ihan vielä päättänyt. Joka tapauksessa summat tulevat jatkossa sitten nousemaan.


Mun mielestä on ollut tosi mielenkiintoista harjoitella sijoittamista näinkin pienillä summilla. On tullut nousua ja laskua vähän vuoronperään ja yhtä aikaakin. Mä aion sijoittaa silleen, että ostan ja en myy. Jos ei ole jostain katastrofista johtuen pakko myydä. Mutta puskuri on katastrofeja varten, toki eihän sitä koskaan tiedä mitä elämä eteen heittää.


Mä en ihan oikeasti edes ymmärrä sijoittamisesta oikein mitään. Ymmärrän, että mitä aikaisemmin aloittaa ja mitä pidempijänteisemmin sijoittaa, sitä parempi. Pidemmällä aikavälillä keskimääräinen tuotto tasoittuu. Hajauttamalla ostoja riski pienenee.


En ole siirtynyt vielä osakkeisiin, enkä tiedä siirrynkökään. Mulle riittää rahastot hyvin. Niissä on hyvä hajautus ja nordetin indeksirahastoissa on myös matalat kulut. Kuvassä näkyy mun tämän hetkiset sijoitukset.


*klikkaamalla kuvaa, saat sen suuremmaksi 


Oon yllättynyt positiivisesti siitä, että mun sijoitusten arvo on plussalla yli 40e. Eli vaikka sijoittamani summat on kuukausittain tosi pieniä, niin silti oon tienannut 40e ihan vaan sillä, että oon laitanut rahaa noihin rahastoihin, enkä säästänyt niitä käteiseksi tai tilille. Aika jees! :)


*klikkaamalla kuvaa, saat sen suuremmaksi 



Jos sua kiinnostaa sijoittaminen, mutta et ole vielä aloittanut niin avaa tili Nordnettiin. Pelkkä tilin avaaminen ei tietenkään sido sua sijoittamaan, mutta siellä voit rauhassa tutustua eri vaihtoehtoihin. Suosittelen kyllä lämpimästi. 


Jos avaat tilin tästä linkistä, saan siitä pienen palkkion. Nämä mahdolliset palkkiot ohjaan ulosottovelkojeni maksuun, tietenkin. :)





2 kommenttia:

  1. Minusta on todella järkevää sijoittaa pienellä summalla! Siis siinä tapauksessa, että vaihtoehto on, ettei sijoita ollenkaan.
    Samalla tulee tutuksi miten se homma toimii ja aikaa myöten alkaa hahmottaa sen mitä siitä sijoittamisesta seuraa.

    Hieno juttu!

    Oletko miettinyt, että mitä sitten kun velat on maksettu?

    Minä olen huomannut, että minulle on helpompi keskittyä ns. annettuun tavoitteeseen (esim jonkun velan maksuun - jossa on selvä raja ja summa mitä tavoitella) kuin itse laitettuihin ja hallinnoituihin tavoitteisiin kasvattaa vaikka omaisuutta.

    Olen nyt alkanut harjoitella sitä miten laitetaan kestäviä tavoitteita, seurataan sitä miten se toteutuu, muokataan sitten tekniikkaa ja sitten taas toimitaan suunnitelman mukaan.
    Jotenkin tosiaan minulle on ollut helpompi "urakalla" maksaa vaikka 10000e autovelka pikana kuin säästää 10 000e pikana vaan vaikka tilille.
    Kun raha on tilillä, sitten en tiedä mikä olisi paras vaihtoehto ja yritän optimoida sen parhaalla mahdollisella tavalla jonnekin -jota en meinaa keksiä ja sitten ... sitten tulee joku muu juttu ja raha menee siihen, kun nyt sattuu tilillä olla.

    Noh,ei aina ihan näin, mutta tältä välillä tuntuu. En tiedä saitko kiinni ajatuksestani :)

    Eli mitä/miten ajattelet toimia sitten, kun kaikki velat on maksettu ja rahaa jää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on hahmoteltuna budjettimalli jo siihen ja siinä budjetissa on sekä säästö että sijoitus huomioituna. Aion maksaa eka itselle ne heti palkkapäivänä, ettei tulia just tuota efektiä että hei mullahan on nyt rahaa. 😀 Voi olla että pidän yhden rokulikuukauden, millon en budjetoi lainkaan vaan annan niin sanotusti mennä.

      Mulla on jo plannerit.fi budjettikirja, se on 12kk ajalle ja aion aloittaa sen täytön ensi vuoden alusta. Siinä on tosi motivoivia säästö värityskuvia, värittely jotenkin sopii mulle hyvin 😄

      Poista

Suositut tekstit