tiistai 25. elokuuta 2020

Joulu on taaaas

 Kävin tossa reilu viikko sitten joululahjaostoksilla. Miksi, öö, no en tiedä. Joku hetkellinen päähänpisto kun oli hieman tylsää. Ja joo, tiedän, tylsyys ei saisi olla tekosyy ostella yhtään mitään. Jotenkin ajattelin sen sitten kuitenkin niin, että minä haluan ostaa joululahjat kuitenkin sisarusten lapsille, niin miksipä en ostaisi niitä hyvissä ajoin. Ja olin ehkä hieman syntinen, koska kustansin tämän ostosreissun puskurista. 


Otin mukaani käteispuskurista 100 euroa ja suuntasin kirpputorille. Huolellisen liki 3h kiertelyn jälkeen olin löytänyt KAIKILLE sisarusten lapsille joululahjat hintaan 58e. Eli 9 lahjaa. Per lahja summaksi muodostuu 6,45e. Onnellinen olen siitä, että sisarukset hyväksyy ja jopa kannustaa kirppislahjoihin. Koska pienillä lapsilla ne jutut on vain sen hetken käytössä, miksi siis tuhlata valtavasti rahaa johonkin mikä on ehkä 1-2 vuotta kova sana? Löysin mielestäni aivan uudenveroisia juttuja. 


Olen tyytyväinen. Vieläkin on hieman semmonen venkula olotila. Semmonen hupsista. Mutta toisaalta onnellinen. Lahjat on nyt paketoitu ja ne odottaa joulua vaatehuoneessa. Muuten, lahjanarua ja teippiä oli jo kotina, vaan ei lahjapaperia. Ratkaisin ongelman sillä, että mulla oli valkoinen iso rulla ikean valkoista paperia. Käärin lahjat niihin, sitten vain punaista lahjanarua päälle ja punaisella tussilla tekstit, ei kortteja. Tuli ihan jouluisen näköiset paketit.


Mulla on joka vuosi aikaistunut ja aikaistunut lahjojen hankinta, mutta tämä oli kyllä ihan ultimaattinen ennätys. Jouluun on 4kk aikaa ja mun joulustressi ehti helpottaa ennen kun se edes alkoi. Aikuisille aion viedä lahjaksi itse leipomaani hapanjuurileipää ja parvekkeen yrteistä tehtyä yrttiöljyä. Niitä varten pitänee ennen joulua hankkia vaan paperipusseja sekä pikkulasipullot. Mutta sekin on jo siis hyvin sunniteltu. Varmalla haron hiuksia ennen joulua sen leipien teon kanssa, mutta ei se mitään. :D


Kavereiden kanssa tuli sovittua, ettei ostella toisille mitään joululahjoja (tääkin muuten aika ajoissa sovittu tälle vuotta). Miehelle ehkä jonkun paketin kuitenkin hankin. Ja äidille ja anopille neulon jotain pehmeään pakettiin, en vaan vielä tiedä mitä.


4 kommenttia:

  1. Hyvä kun muistutit, että joulu sieltä joka tapauksessa vielä tulee. Pitänee itsekin alkaa miettimään lahjoja ja tehsä ne itse/ostaa kirppikseltä. Voisikin olla tämän vuoden joululahjateema..

    VastaaPoista
  2. Hei sinä osaat varmaan auttaa. Luulin olevani ihan hyvä matikassa mutta nyt olen epävarma. Haluaisin laskea paljonko ulosotossa oleva velkani kasvaa korkoa vuodessa kun korko on sen 7%. Ja sillä ajatuksella, etten lyhentäisi sitä yhtään. Vaikka tietysti lyhennän, mutta minulla on kolme velkaa ja niistä suurin on kokonaan koroton, ja suoritukset kohdistuvat lähinnä siihen. Haluaisin laskea tuon kuukausittaisen koron, ja tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä vähintään sen verran joka kk näihin kahteen korolliseen lainaan, mielellään tietysti enemmänkin. Eli ettei niiden summa ainakaan kasvaisi.

    Toinen summa on 5248,93€ ja laskin se kertaa 1,07. Meneekö laskukaava lähellekään? Silloin korkosumma olisi "vain" 367€ vuodessa ja 30€ kuussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se noin menee, korreloi aika hyvin myös sen kanssa, että mulla menee korkoa about 40e kuussa vajaan 7000e lainalla. :)

      Poista

Suositut tekstit