sunnuntai 24. maaliskuuta 2019

Turhaa tuhlailua ulosottovelallisena

Kaksi viikkoa. Se on varmaan tän vuoden aikana pisin aika mitä ollaan onnistuttu olemaan käymättä ulkona syömässä. Se on aika huonosti sinänsä, mutta meille hyvin. Pitäisi varmaan elää enemmän kuin ulosottovelallinen, laittaa kotona itse ruokaa. Mieluiten puuroa ja makaroonia. Mutta en halua. Eikä mun mieskään halua.

Ruoka on semmonen asia, että rakastan sitä. Yksinkertaisesti. Kun me käydään kaupassa, pyritään me ostamaan laadukasta kotimaista ruokaa. Ja tuoretta semmosta. Ei eineksiä, ei puolivalmista. Ei vain tarjousjauhelihaa (vaikka rakastankin käydä ale-jahdissa!).

Oon muutenkin miettinyt, että mulla ois tosi monta asiaa mistä pystyisin säästämään. Esimerkiksi shampoo ja hoitoaine. Ostan tuotteita jotka maksavat n. 6e puteli. Hyi mua. Pitäis ostaa pirkkaa tai rainbowta niin säästyisi rahaa. 

Tai leikkokukat. Ne vois jättää kokonaan ostamatta. Sen sijaan törsään niihin pari kertaa kuussa n. 4e/kimppu. Eli 8e kuussa. eli 96 euroa vuodessa. Kukkiin. Nehän kuolee. Ei siis mitään järkeä.

Ja ne energiajuomat. En oo vieläkään päässyt niistä eroon. :D Ja suunnittelen kesäksi pientä reissua ulkomaillekkin. Oon kyllä törsäilijä!

Mutta toisaalta aattelen sillee, että ihan sama. En halua kaikessa pihistää. Miksi pitäisi? Voisin olla velaton pari kuukautta nopeampaa jos oikein nuukailisin. Mutta en koe, että se ois sen arvoista. Haluan nauttia ruuasta ja kukista. Ja myrkyttää mun kroppaa energiajuomilla. Ja nähdä maailmaa. Elää.

Säästän sitten jostain muusta. Olen käynyt kampaajalla viimeksi ööö, vuonna 2014. Leikkaan mun hiusten latvoja itse, ja värjään hiukset itse. Tosin wellan värillä missä ei ole ammoniakkia ja joka on kalliimpaa kuin markettien halvimmat värit, mutta aika paljon halvempaa kuin kampaajalla käynti.

Vaatteisiin olen tänä vuonna tuhlannut 12 euroa. Sekin on kolmelle kuukaudelle mun mielestä aika vähän. Ehkä jopa keskivertoa hieman vähemmän. 4e/kk. :) Siinä vois olla monelle tekemistä.

Lisäksi en enää osta kirjoja vaan käyn kirjastossa. Luen ihan sairaan paljon kirjoja. Tykkään lukea. Maltan odottaa, että uutuuskirjat, joita oon oottanu, tulevat kirjastoon ja lainaan ja luen ne sitten sieltä. Hyvä minä!

Eli mikähän tää lopputulema nyt sitten on. Hmm. Oon tyytyväinen nykysellään. Tuhlaan joo turhamaisuuttani, laiskuuttani ja nautinnonhalukkuuttani. Ja säästän jostain muusta sitten. Saan olla tyytyväinen, että mulla on sen verran hyvä palkka, ettei oikeasti tarvise syödä vain makaroonia ulosoton takia. Sitä mun pää ei ehkä kestäisi kovin kauaa.

12 kommenttia:

  1. No jotenkinhan ne valinnat täytyy tehdä. Kun säästää yhdessä, voi "tuhlata" toisessa =). Ja oikeastaan tuhlaaminen on tyhmä sana; jos haluaa nauttia hyvästä syömisestä, onko se sitten tuhlaamista. Ei minusta. Jaan kanssasi tuon ilon siitä, ettei tarvitse käydä kampaajalla. Minä olen käynyt viimeksi vuonna 2015, sinä pistit siis vielä vähän paremmaksi =).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin. Joskus se tuntuu ns. tuhlailulta, kun omassa päässä on vaatimus siitä, että maksa ne velat. Maksa, maksa ja äkkiä. Ni sit joutuu joskus vähä puntaroimaan omia valintoja ja tekemisiä. Päättää ne rajat, mikä on tuhlailua ja mikä ei. En mää mikään överitörsääjä kuitenkaan oo. :D

      Poista
  2. Nuo sun pienet "tuhlailut" todennäköisesti myös omalta osaltaan auttaa sua jaksamaan piheilyä muissa asioissa ja siten saat velkojasi hienosti lyhennettyä!

    VastaaPoista
  3. Minä säästän eniten ruuassa (teen alusta loppuun itse, kerään marjat ja sienet, kalastan, en käytä valmisruokia) ja ravintoloissa syödään harvoin.
    Hiuksia en ole värjännyt muutamaan vuoteen. Melkoinen kasvatusurakka oli että sain oman värin! Miehen ja poikien hiukset leikkaan itse, tytöiltä ja minulta leikkaa sukulainen.

    En meikkaa, ostan euron shampoopulloja cittarin tarjouksista (sunsilk), vaatteita ostan hyvin harvoin itselleni ja alusvaatteita ja sukkia lukuunottamatta arkivaatteita ostan paljon kirpparilta. Myös lapsille.
    Olen todella säästäväinen nykyään arjessa ja siihen opettelu on vienyt aikaa.

    Toisaalta sitten käytämme rahaa harrastuksiin. Niihinkin järkevästi kuitenkin (rahaa kyllä saisi uppoamaan huomattavan paljon enemmän) ja esim perusliikuntavälineet 6 hengelle maksaa ihan mukavasti kun on kasvavia lapsia.

    Kiva seurata blogiasi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Mukava, että jaksat seurailla. :) Sä kuulostat kyllä säästäväiseltä ihmiseltä. Kirpparit on kyllä tosi jees, jos ostaa sieltäjust tarpeeseen eikä hullaannu ns. halvoista hinnoista ja ostele vaan sen takia. Pitäs itekki niitä alkaa kiertää, jos tulee tarve hankkia vaikkapa just vaatetta. :)

      Poista
  4. En olis huolissaan ravintolaruokailuista. Kunhan muistaa pitää välillä taukoja ja koittaa vaikka itse valmistaa joku hyvä ruokalaji. Mun mielestä on parempi käyttää rahaa "elämyksiin" kuin materiaan, elämyksistä säilyy muistot, materiasta ja tavaroista ei.

    VastaaPoista
  5. Just puhuttiin puolison kannssa että onko me alettu syödä ulkona liian usein. Mut todettiin että kun ei käytetä alkoholia eikä tupakkaa, meillä on oltava varaa käydä kerran kuussa kunnon illallisella. :) Elämä on mennyt silleen että ehditään olla liian vähän toistemme kanssa, niin hyvä ruoka yhdessä tekee niin hyvää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on sama, että molempien vuorotyö aiheuttaa sen, että harvoin ollaan yhtä aikaa kotona.

      Poista
  6. Hyvä vaan, ettet vie pihistelyä äärimmäisyyksiin. Tosin energiajuomia en oikein käsitä. Mulla ostopäätöksiin vaikuttaa säästäväisyyden lisäksi ympäristöarvot ja jätteen määrän minimointi. Minkä verran käytät kuussa ruokaan ja ravintoloihin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mäkään käsitä energiajuomia, oon vaan jäänyt niihin koukkuun, kun en juo kahvia.

      Kuussa mulla menee ruokaan rahaa n. 250euroa ja ravintoloissa syömiseen n. 50-60e

      Poista

Suositut tekstit