torstai 8. marraskuuta 2018

Hiljainen protesti

Oon ehkä maailman pihein ihminen. Tai sitte mulla vaan ärsyttää ylipaljon se, että ulosottoon menee taulukkomaksuja, kun tekee ylimääräisen vapaaehtoisen maksusuorituksen. Tästä suivaantuneena olen laskenut seuraavaa..

Jos maksan tuon mun pienimmän lainan pois kolmella ylimääräisellä suorituksella, joiden maksimisumma on 335e/kerta, menee taulukkomaksuihin 27ex3 eli 81e. Jos taas maksan koko summan yhdellä kertasuorituksella, menee taulukkomaksua 84e. Eli säästän kokonaiset k o l m e euria maksamalla sen lainan pois kolmessa osassa.

Siisteintä tässä mun hiljaisessa kostossa näitä tyhmiä taulukkomaksuja vastaan on se, että voisin tehdä suoritukset vaikkapa muutaman päivän välein jolloin laina kuittaantuu nopeasti pois. Suunnittelin jopa mielessäni, että maksan joka toinen päivä tuon 335€. Mutta koska mulla on ylijäämätilillä nyt vain 550€ eikä 1005 euroa taidan maksaa tänään 335€, tämän kuun palkasta 335€ ja joulukuun palkasta loput 335€. Tällä tavoin saa toki myös  hyvää motivaatiota kun summa pienenee useassa osassa silmissä. Saa onnistumisen tunteen ja tuulettamisen aihetta yhden kerran sijaan kolme kertaa.

Suunnittelin myös mielessäni pientä haastetta. Jos ja kun tammikuussa on menoja (reissu) niin voisin helmi-huhtikuussa maksaa ylijäämätilille aina tuon 335€. Se on hyvä, joskin melko kunnianhimoinen suunnitelma. Sen avulla saisin ylijäämätilin saldoa kasattua nopeasti tuota mun tällä hetkellä toisiksi suurinta lainaa varten. Sitä mun  ei kannata tollee osissa maksaa, koska taulukkomaksujen myötä häviäisin rahaa, kun sen kokonaisvelan taulukkomaksu määrä on 84€ ja osissa maksettuna tulisi 5x27€ eli 135€ ja siinä olisi jo liian suuri erotus hävittäväksi edes motivaation ja tuuletuksien ylläpitämisen vuoksi.

Mutta katsotaan nyt miten uo päättää velkojani maksella.. Mielenkiinnolla odotan erityisesti joukukuun veronpalautusten hajautumista mun velkoihin. :) Tällä hetkellä tuulettelen sitä, että lainasummani pieneni juuri äskeisillä klikkailuilla 335-27e eli 307 euroa. Vähänkö mää oon proo! :)

3 kommenttia:

  1. Ja mitä tää tekee mahdollisesti koroille ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokainen lyhennetty 100€ pienentää vuosikorkoa 7€ :)

      Poista
    2. Koska ulosotossa lähtökohtaisesti kaikki kasvaa 7% korolla. :-)

      Poista

Suositut tekstit