perjantai 20. maaliskuuta 2020

Veronpalautukset 2020

Yritin nimittäin viime vuonna laskea prosentin niin lähelle nollatulosta kuin osasin, lisäsin  työajokilometrit valmiiksi mun korttiin ja päivitin verokortinloppuvuodesta pariinkin otteeseen. Tämä kyllä näkyy, sain laskettua veroprosenttini melko lailla kohdilleen ja saan elokuun alussa veronpalautusta 289.94e.

Summa ohjautuu tietenkin suoraan ulosottoon. Summasta menee lyhennyksiin ehkä n. 200e, loput menee oman arvioni mukaan korkoihin ja taulukkomaksuihin. 


Vähennyksinä mulla tuli:

Takaisinperintävähennys 62e (tämä tuli siitä, paljonko Kelan ulosottovelka oli lyhentynyt viime vuonna)

Nämä ylläolevat vähennykset huomioitiin siten, että ne miinustettiin kokonaisvuosiansiosta ja sen mukaan sitten katsottiin, paljonko mulla tuli vuosiansioita vähennysten jälkeen. Ja sen mukaan sitten verotus. 

Sain opintolainahyvitystä vielä  tässä verotuksessa 240e ja siihen opintolainahyvitykset loppuukin sitten. Yhteensä oon sitten saanut kolmena verotusvuonna opintolainahyvityksiä 2940 euroa. En valita. :)

Toki, jotenkin kun on useana vuonna saanut veronpalautusta liki 2000e niin tuntuuhan tuo palautussumma pieneltä. Mutta toisaalta pitää olla tyytyväinen. Veroprosentti on ollut hyvin kohdillaan ja palkasta on sitten mennyt enemmän suoraan ulosottoon ja näin säästyn veronpalautusten kohdalla noilta mua harmittavilta taulukkomaksuilta. Aika hyvä homma.

Koitan laskea tänä vuonnakin veroprosentin loppuvuodesta aika tarkkaan kohdalleen, jotta edelleen nettopalkasta menevä ulosoton osuus pysyy mahdollisimman suurena.



12 kommenttia:

  1. Oo joko ne veronpalautukset alkaa tippumaan! Kivaa, jännitys tiivistyy.

    VastaaPoista
  2. Moi! Mahtava blogi! Oon lueskellut pitkään ja olen samassa jamassa kun sinö vuosia sitten. Kymmeniä tuhansia ulosotossa. Mietityttää tuo rahan säästäminen, kuinka paljon sitä uskaltas säästää tilille ennenkuin vouti vie rahat sieltäkin vai olisiko parempi nostaa käteiseksi? Olisi kiva saada edes hieman rahaa säästöön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Säästössä saa olla n. 1000e tilillä, loput kannattaa pitää käteisenä

      Poista
    2. Kiitos vastauksesta :). Uskaltaako isompia summia nostaa käteistä kerralla? Mulla olisi arvotavaraa myynnissä ja niistä tulisi tilille pari tuhatta euroa, jonka ulosotyo siis veisi. Jos nostan vaikka koko summan kerralla tuleeko tuosta kyselyitä uo:lta?

      Poista
    3. En osaa tuohon sanoa, mä oon maksimissaa 400e nostanu kerralla

      Poista
    4. Mä olen nostanut reilu vuoden sisällä kaksi isompaa summaa, eikä ole tullut kyselyjä. Vuosibonarit kun on ollut maksussa, niin heti aamulla nostamaan osa käteiseksi niin että tilille on jäänyt vain sallittu summa. Joku voi miettiä, miksi en ole lyhentänyt uo:ta noilla summilla. Noh, ne ei olisi koko uo-velkaa kattanut, ja mulla on lisäksi muita velkavelvollisuuksia ohi uo:n. Näillä käteiseksi nostetulla on pääasiassa eletty. Ja jos uo nyt sattuisi jotain kyselemään, niin voihan sitä sanoa maksaneensa kaverille lainoja pois. Tuskin ne kotiin tulee ratsaamaan löytyykö jostain jemmasta käteistä :)

      Poista
  3. Ei nuo ammattiliiton sekä eläke- ja työttömyysvakuutusmaksujen vähennykset voi olla sun tuloilla nuin pienet

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulun ytk:hon. Mut joo, mulla oli jääny yks eläke vähennys merkkaamatta. Kiitos, huomiosta. Korjaan sen!

      Poista
  4. Niin joo ytk:ssa tosiaan vuosimaksu pieni.

    VastaaPoista
  5. Kiva kun kerrot täällä niin avoimesti näistä asioista. Minulla muutama kaveri joutuu olemaan tekemisissä perintätoimiston kanssa ja se tuntuu olevan aika normaalia tänä päivänä. Turhaan siihen liittyy häpeää.

    VastaaPoista

Suositut tekstit