perjantai 20. joulukuuta 2019

Opintolaina koroille

No niin, nyt mä oon tehnyt jotain erikoista. En tiedä mistä kyseinen ajatus juolahti mun mieleen, mutta tulipa kuitenkin ja lähdin sitä sitten toteuttamaan...Mun opintolaina, jossa ollut  lyhennys100e/kk+korko n.10e jää nyt 12kk ajaksi lyhennysvapaalle, eli koko ensi vuoden maksan siitä vain korkoja. Ja tammikuussa maksuohjelman muutosmaksun 5e.

Vuodesta 2021 alkaen maksan sitten opintolainaa 110e/kk+korot, eli erän määrä hieman nousee, mutta ei se haittaa.

Mun masterplääni on nimittäin seuraavanlainen:

Vuonna 2020 makselen ulosottoon joka kuukausi tuon mun nyt loppuvuonna aloittaman 165 euroa. Ja sitten, koska opintolaina jää nyt tauolle ja siitä säästän 100e/kk niin nipistän jostain menoista vielä 65 euroa ja maksan toiset 165 euroa ulosottoon.

JA heinäkuusta 2020 alkaen, kun Pra Suomen viimeinen 100 euron erä menee maksuun kesäkuussa, niin jää taas yksi 100e ns. tyhjää. Ja taas aion nostaa sen 165euroon ja lyhentää ulosottoa.


Eli:
tammi-kesäkuussa 2020 maksan ulosottoon ylimääräistä (165+165)=330e/kk
heinä-joulukuussa 2020 maksan ulosottoon ylimääräistä (165e+165e+165e) = 495e/kk

Eli yhteensä makselisin ensi vuonna ulosottoon ylimääräisiä suorituksia 4950 euroa! 

Tiedän että suunnitelma on kunnianhimoinen ja varmasti joinakin kuukausina kohtuu haastavakin toteuttaa. Mutta tiedän myös, että mä pystyn siihen jos haluan.


Miksi sitten makselen ylimääräisiä suorituksia165 euron erissä, enkä ekan 6kk jaksossa suoraan 330 euron erissä ja viimeisen 6kk aikana 495euron erissä.

Koska taulukkomaksut...

165 euron erän taulukkomaksu on 12e. Jos maksan ulosottoon 330e kerralla, olisi taulukkomaksu 27e, eli maksaisin 3e ylimääräistä joka kuukausi, 495euron kertamaksussa taulukkomaksu olisi 56 euroa, eli maksaisin 20e enemmän joka kuukausi.

Tiedän, että säästäisin taulukkomaksuissa, jos maksaisin suurempia summia kerralla. Käytännössä säätöä syntyisi jos kertamaksu ulosottoon olisi yli 1155 euroa ja alle 1680 euroa, jolloin taulukkomaksu olisi 84e/suoritus. En kuitenkaan halua tehdä noin, koska mua motivoinee enemmän se, että näen kuukausittain miten ylimäräiset lyhennykset syövät velkojen pääomaa.

Jos KUN tämä suunnitelma toteutuu niin lainan pääomaan kohdistuu 4590 euron lyhennys (-korot) ja taulukkomaksuhin menee 360 euroa. Oon niiiiiin innoissaan. Tän on vaan pakko onnistua. Ja tää niin onnistuu!

Ihanaa kun löyty taas motivaatiota uudelleen. Ja ennen kaikkea uskoa ja toivoa siihen, että tää savotta on ohi ennen kuin huomaankaan..

Ihanaa joulun aikaa kaikille!

7 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista! Katsotaan miten suunnitelma ja lyhennykset etenee!

    VastaaPoista
  2. Heippa,hyvin sulla menee.
    Minullakin ulosotossa n 20 tonnia ja muita velkoja joissa maksusopimukset perintätoimiston kanssa n.7000 tonnia ja sitten vielä nordea joustoluotto 4000 ja nordea Mastercard 4000,joita maksan normaalisti.Neljä kuukautta olen maksanut ulosoton kautta 801€,maksusopparit perintä toimistoihin yhteensä 375€ sekä nordeat 250€,vuokra onnex vaan 200€.Tiukkaa tekee mut oon päättänyt selvitä, otin lisäduunin että saan edes vähän lisärahaa.Työmatka 40km joten bensaa kuluu.Olen yllättynyt että ulosotossa olevat velat on jo lyhentynyt vaikka olen lukenut tarinoita että velka ei alussa lyhene juurikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavasti lyhennät velkojasi. Kovasti tsemppiä 😊

      Poista
    2. Olen sinusta ottanut oppia����

      Poista
  3. Olen tuon edellisen kirjoittaja.olisi sellaista vielä kysynyt että onko uo:ssa jokin prosenttilyhennya per/velka. Ihmettelen vaan kun mulla 7 eri velkaa joista 2 on tosi pieniä 226€ ja 396€ {ehdin nämä maksaa melkein nolliin ennen ulosoton alkua} miksi uo ei kerralla maksa pois? T.Anni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uo maksaa velkoja 6kk ajanjaksoilla prosentuaalisesti velkasummien suuruuksien mukaan.

      Eli siksi ne ei maksa niitä pieniä kerralla pois..

      Poista
    2. Ulosottokaari sanoo, ettei ketään velkojaa saa suosia. Tästä johtuen uo maksaa prosentiaalisesti yhtä paljon jokaista velkaa, kuten velkanainen sanoikin. Tämä siis tarkoittaa, että pienille veloille tulee tuon 6kk ajanjakson aikana vähän suorituksia ja suuremmille enemmän. Tästä samasta syystä ylimääräiset lyhennykset kannattaa aina kohdistaa pienimmälle velalle, jotta velkojen lukumäärä olisi mahdollisimman pieni.

      Poista

Suositut tekstit